"חבר בפרלמנט הגרמני מאז שנת 2002", "שר לענייני כלכלה וטכנולוגיה", "שר הגנה ממשלתי" ו-"אחד מהפוליטיקאים הפופולאריים ביותר במדינה". תארים אלו לא שינו דבר ברגע שנודע כי קארל תאודר זו גוטנברג העתיק חלקים נכבדים מעבודת הדוקטורט שלו ובעקבותם נאלץ להתפטר מתפקידו בממשלה.
מקרה זה, המכונה "פלגיאט", מתייחס להעתקת תוכן כתוב, מכל סוג שהוא, ללא קבלת רשות מהכותב המקורי וללא ציון שמו (plagiarism.org.il). פעולות נוספות שעלולות להיחשב כ-"גניבת-דעת" מתייחסות לקנייה, גניבה או שאילת עבודה של מישהו אחר והגשתה כעבודה אישית ו/או שכירת שירותים של אדם אחר על מנת לכתוב עבודה או חלק ממנה (kabayim.com/plagiarism.htm). בשנים האחרונות תופעת הפלגיאט אף התעצמה בעקבות המאפשרים הטכנולוגיים והמרחב המקוון המספקים גישה מהירה ונוחה למאגרי המידע.
מקרה זה, המכונה "פלגיאט", מתייחס להעתקת תוכן כתוב, מכל סוג שהוא, ללא קבלת רשות מהכותב המקורי וללא ציון שמו (plagiarism.org.il). פעולות נוספות שעלולות להיחשב כ-"גניבת-דעת" מתייחסות לקנייה, גניבה או שאילת עבודה של מישהו אחר והגשתה כעבודה אישית ו/או שכירת שירותים של אדם אחר על מנת לכתוב עבודה או חלק ממנה (kabayim.com/plagiarism.htm). בשנים האחרונות תופעת הפלגיאט אף התעצמה בעקבות המאפשרים הטכנולוגיים והמרחב המקוון המספקים גישה מהירה ונוחה למאגרי המידע.
מקרים אלו של העתקה לא פסחו על האקדמיה ובכל שנה מרצים מגלים, כי חלק מהמטלות מוגשות באופן בלתי ראוי, מועתקות בשלמותן או בחלקן מחברים, בכוונה או שלא בכוונה. מספרים או מרשת האינטרנט. תופעת זו לא פסחה אף מהאקדמית ת"א יפו. בתוכנית למערכות מידע התגלו כמה מקרים של העתקות. באחד מן המקרים נמצא כי שני סטודנטים הגישו עבודה זהה לחלוטין למרות שהעבודה על התרגילים השונים בה הוגדרה כאישית. במקרה אחר של העתקה בקורס מבוא לטכנולוגיות מידע ולמידה נמצא כי מאפייני המסמך של סטודנטית א' מכילים את שמה ואילו מאפייני המסמך של סטודנטית ב' מכילים את שמה של סטודנטית א'. מקרי העתקה אלו גררו כמובן טיפול משמעתי.
אז מה ניתן לעשות על מנת להימנע מגניבת דעת והעתקות, כמה טיפים שימושיים:
אז מה ניתן לעשות על מנת להימנע מגניבת דעת והעתקות, כמה טיפים שימושיים:
• דאגו מראש שלא להגיע למצבים שבהם אתם מרגישים שאין לכם ברירה אלא "לשאול" רעיונות של אחרים או לגנוב עבודות, אם אינכם יכולים להגיש עבודה בזמן בגלל סיבה מוצדקת (כגון מחלה, מילואים) דאגו לקבל אישור להארכת זמן הגשה.
• אם התקשיתם למצוא מקורות על הנושא שאתם כותבים - אל תתביישו או תתעצלו, בקשו עזרה והכוונה מהמנחה מרצה, מסטודנטים אחרים, מהספרנ/ית בספריה (חדר ייעוץ)
• כשאתם בוחרים במקור כלשהו - ודאו מלכתחילה שיש לכם את כל הפרטים הדרושים לצורך ציטוטו כראוי (שם, שנה, מקור, הוצאה, שם כתב עת, עורך...). שמרו על פרטים אלה עד לאחר סיום והגשת העבודה!!
• כשאתם אוספים מידע לעבודה - מאמרים, רעיונות, היגדים, הגיגים אישיים וכדומה - סמנו בטיוטא הראשונה אם זה הרעיון מקורי או של אדם אחר.
• לעולם אל תגישו עבודה שבה אין רשימה ביבליוגרפית מלאה ורישום מקורות לאורך העבודה (רק אלה המופיעים ברשימה בסוף העבודה ולהיפך!).
•במידה ויש ספק-עדיף תמיד לציין במי נעזרתם –זה לא מזיק ונותן כבוד לאלה שנעזרתם בהם.
לסיכום, גניבה ספרותית בכלל והעתקה בפרט היא מעשה פסול. אנשי אקדמיה בכל העולם, גורסים, שסטודנט לא אמין יהפוך לאזרח, ואולי אף לאיש מקצוע בלתי אמין (ברץ,2007). לכן, עליכם, בתור מנהלי מערכות מידע לעתיד, להבין את החשיבות של מידע אמין, ולשמור על יושרה אקדמית.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה