יום שישי, 27 בינואר 2012

אומת הסטארט-אפ עדיין עושה קניות במכולת


בשבוע שעבר קיימו גוגל והמכון הישראלי לדמוקרטיה שולחן עגול בנושא עתיד הסחר האלקטרוני בישראל. המסקנה של הדוברים היתה חד משמעית: יתרונות המסחר האלקטרוני לצרכן ברורים - פוטנציאל לירידת מחירים, נוחות, חיסכון בזמן ואפשרות לקנייה מתוכננת. עם זאת, ערכים אלה כמעט שאינם ממומשים במשק הישראלי.
על פי מחקר משנת 2009 דורגה תעשיית האינטרנט הישראלית במקום גבוה (אחראית כל כ- 6.4% מהתמ"ג), אך רוב תעשיית האינטרנט נמכרת לחו"ל ומסחר האינטרנט בארץ אינו מפותח דיו.
בשנתיים שחלפו לא חלה התקדמות מורגשת בתחום - חסמים כמו מחיר גבוה, חוסר מגוון, היעדר נוהלי אבטחה מחייבים ושיטות משלוח מסורבלות, כמו גם חשש מ"חתול בשק" - כל אלה מונעים מהישראלים לקנות ברשת, ומשאירים אותנו הרחק מאחורי מדינות העולם המתקדמות.
מדובר בפוטנציאל מפוספס אדיר. בגוגל מעריכים שאם כלכלת האינטרנט הישראלית תצמח לממדים המקובלים בעולם המערבי, צפוי היקף המסחר באינטרנט בישראל לזנק פי שלושה.
חסם מרכזי נוסף הוא היעדר סטנדרטיזציה של תקני אבטחה. הביטחון בקנייה - גורם מעכב שהוסר בשנתיים האחרונות - חזר להיות חשש מהותי בשבועות האחרונים, בעקבות זליגת נתוני אשראי ופרטים אישיים שנמסרו, בין היתר, באתרי קנייה. רף הכניסה לתחום אינו קיים - מה שמפקיר את זירת הסחר המקוון לגורמים בלתי מקצועיים, שלא מקפידים על פרטיות המשתמש או על מערכי שירות ולוגיסטיקה מסודרים.
גורם מעכב נוסף הוא היעדר תמריצים רגולטוריים. "הייתי מצפה מהממשלה ליצור הקלות לאזרח שרוצה לרכוש או לבנות בית מסחר אלקטרוני", אמרה ח"כ רונית תירוש בדיון. "המדינה צריכה לאפשר פתיחת עסק שכזה, מבלי להגיע למס הכנסה ולהחיל חתימה אלקטרונית וקבלות אלקטרונית על תהליכים אלה".
הדור הצעיר של הצרכנים, שנולד עם כרטיס אשראי ביד אחת ומקלדת בשנייה, מתייחס בטבעיות לרכישה ברשת. "הסמארטפון משנה את התרבות הצרכנית - לדעתי משם תבוא הפריצה הגדולה. עד 2015 יתבצעו יותר מ-50% מהקניות מהמובייל", מעריכה מנכ"לית אתר וואלה שופס, סיגל כספי.

אין תגובות:

פרסום תגובה