יום שני, 17 ביוני 2013

מיומנה של סטודנטית ב'למידה עצמית' . . .

הסוף
Diary 1כתיבת הסמינר בלמידה עצמית הסתיימה עבורי באירוע חגיגי, בו הצגתי את העבודה בפני מרצים, אורחים, חברים, ואף בפני המצלמה.  הסיפוק העצמי מן העשייה היה גבוה. הנה כמה תובנות ממהלך כתיבת הסמינר.

בחירת נושא
בשלב ההתחלתי בחרתי נושא לסמינר. חשוב לבחור נושא בו אתם מתעניינים. זה משפר את כל התהליך העבודה בהמשך. במידה ואתם מתקשים לבחור נושא או למצוא מאמרים, מומלץ ללכת למדור הייעוץ בספריה. לי הם עזרו למצוא מאמרים התחלתיים בנושא שלי.

תכנית העבודה
לאחר בחירת הנושא כתבתי תוכנית עבודה. כתיבת תוכנית העבודה לא נראתה לי בעלת חשיבות כה רבה, יחסית לכתיבת הסמינר. לכן כתבתי את התוכנית בפזיזות, בלי באמת לשבת ולחשוב עם עצמי כמה זמן כל דבר ייקח לי. רציתי להתחיל בכתיבת העבודה העצמה כמה שיותר מהר. 
זו היתה טעות. תוכנית העבודה היא כלי שנועד בשבילי, להדריך אותי, בתור סטודנטית, ולהוות קריטריון עבורי להתקדמות ולעמידה בזמנים. תוכנית עבודה טובה מונעת לחץ הגשה של רגע האחרון. אם פורסים את תכני העבודה בצורה משכילה, העבודה על הסמינר מתחלקת בצורה נוחה במהלך הסמסטר.

פתיחות

תובנה נוספת מכתיבת העבודה עצמה היא להסתמך פחות על דוגמאות במאמא בכל הקשור למבנה הסמינר. דוגמאות עלולות להגביל את המחשבה למסגרות מסוימות. במקום זאת, אפשר להתייעץ עם המנחה המקצועי בכל הקשור למבנה של העבודה.

סקירת הספרות
לפני שניגשים לכתוב את תוכן העבודה עדיף להתחיל בסקירת הספרות. המלצתי היא להתייעץ עם המנחה כיצד הוא רואה לנכון להתייחס לסקר ספרות. אני הייתי מאוד מבולבלת בכל מה שקשור לסקירה. בסופו של דבר הבנתי, שהפניות למאמרים יכולות להופיע לאורך העבודה. בפרק שנקרא 'סקר ספרות' יופיעו מחקרים שנעשו בנושא המחקר. בכתיבת המסקנות עלינו להשוות תוצאות במאמרים לתוצאות של המחקר שלנו. חשוב לבחור מאמרים, שבאמת מתאימים ויש בהם "בשר" למחקר שאותו נבצע.
בהתחלה, סקירת ספרות דורשת זמן, עד שלומדים איך לחפש ובאילו מקורות מידע וכד'. אך למידה זו משתלמת: בקורס אחר, לקראת סוף הסמסטר היינו אמורים לכתוב עבודה ולחפש מקורות מידע. ידענו איך כותבים סקירת ספרות ותוך זמן קצר מצאנו מאמרים. זה משהו שהפקתי ולמדתי תוך כדי כתיבת הסמינר.

המנחה המקצועי

תובנה נוספת היא שקשר שוטף עם מנחה יכול לעזור בכתיבת העבודה. לכן חשוב לשתף את המנחה בעשייה ובהתקדמות, אך גם לא להגזים.

הערך
למדתי הרבה מכתיבת הסמינר. למדתי בעיקר, שאני מסוגלת לממש לבדי רעיון למסמך של 40 עמודים. למדתי אני מסוגלת לעמוד ביעדים שהצבתי לעצמי.

כתבה: ולנטינה אומלצ'נקו


אין תגובות:

פרסום תגובה